Syndabockar för historiens händelser

Finns det de som blir syndabockar med anledning av att det söks skäl och orsak till det i historiens händelser ? Vad beror det på att en del personer har sånt behov av att ha andra att beskylla för något ? En rädsla hos dem att själva bli anklagade för något ? Irrationell maktutövning och maktberusning ? “Det är du” sa min bror åt mig I förebrående ton, som om han menade på att det som var framför hans ögon berodde på mig.  Vad menade han med det ? Han pekade ut mig som orsak till det som hände I hans liv och mellan oss och hur han uppfattade tillvaron och omgivning. Ansåg han att det inte berodde på honom alls och att han ansåg sig vara oskyldig ? “Jag har inte hittat på detta” sa jag till honom. Och jag syftade på att det är en historiskt gammal företeelse detta och att det är Gud som skapat oss och denna tillvaro I universum. “En sån skuld vet inte jag om jag vill leva med” svarade hand då. Hur menade han med det ? Nog är han liksom jag ansvarig för detta som hänt mellan oss de senaste åren. Vad är en syndabock ? En person som andra har för att ha en att skylla på ? En arbetskollega som heter Mari Gulliksson jag jobbade med I kommun sa åt mig vid ett tillfälle “Dig har vi bara anställt för att ha en att skylla på”. Varför har en del personer ett behov av att ha andra att skylla på ? En oskuld och syndfri person som söker en skuld I andra människor ?  Har det med att göra med att det finns de som tror sig vara utan synd som behöver en annan person att beskylla för något godtyckligt ?  För att de inte klarar av att leva med en skuld ? Tror de på övermänniskan och anser sig vara rättfärdiga och utan skuld till en situation och egenskaper I andra och sig själva ?  Vad kommer detta behov av att försätta andra I skuld ifrån ? För detta handlar om psykologi och relationer. Skuld som förövrigt var ett personnamn på en kvinna en gång I tiden och också har en historisk anknytning. Ett namn som bildat betydelse för andra etymologiska betydelser senare I tiden. En händelse som inträffade en gång I tiden var att jag blev anklagad någon gång kring 1975 av min bror Lars för att ha ringt ett telefonsamtal och gjort något han frågade mig om “gjorde du det ?” sa han I förebrående ton. I början av 1980 talet 5 år senare skämtade jag något med min bror och kallade honom “familjens svarta får” och uppmanade honom att skärpa till sig. Ett uttryck jag inte hittat på. Ett uttryck i engelskan dels. Och det är också titeln på en låt av Rainbow från 1975 som sjungs av Ronny James Dio . Det svarta fåret den i gruppen som är lite udda och tom i huvudet och saknar pengar och bara har en spådd framtid utan utsikter. Han hade blivit förtalad av några I samma skola som jag gick. Han gick omkring på stan med svartfärgat hår, svarta kläder och vitsminkad I ansiktet och hängde på dåvarande rockmagasinet.. Det som av en del kallades att klä sig som en svartrockare en gång I tiden på 80 och 90 tal. I gymnasieskolan pratade några kamrater som jag gick i samma klass som om min bror Lars I början av 1980 talet och jag fick försvara honom inför dem den gången.  Han var sedan med I en pop och musik grupp I slutet av 80 och början av 90 talet som kalllade sig Athletic Arabs. På deras första skiva ‘Lions for breakfast’ de släpte skrev han en text till en av låtarna som hette ‘My brother and I’ , där han fabulerade fritt om vad jag skulle ha ansett och hur jag var som människa. Vi lever I ett samhälle med yttrandefrihet och demokrati och det vill jag inte undanskaffa eller sabotera. Han hade naturligtvis sin fulla rätt sanningsmässigt att yttra sin åsikt om mig. I början av 90 talet hade han och en person som heter Jakob Sverker en anklagelse mot mig de framförde. De påstod att jag var som en litterär figur som heter Jaromil  ifrån en roman som heter ‘Livet är någonannstans’ av en författare som heter Milan Kundera. En romanfigur som blir anklagad för att vara en anpassling och att inte höra av sig till en person han anger som blir gripen av Polisen I romanen. De anklagade mig för att gå omkring och uppföra mig som en missförstådd poet. När det I själva verket var så på den tiden att det var de två som skrev poesi och musikaliska pop texter. 18 år senare 1997 skickade min bror Lars (en av dem) , jag är inte riktigt på det klara med vem som gjort vad, ett epost till mig till en komvux datakurs jag gick på, I det skrev han att han satt på en gudsförgäten plats och ruttnade bort och bidade sin tid inför den stora resan. Detta var alldleles efter att vi , jag och våra föräldrar hade varit och hälsat på dem I Stockholm och alldeles före han skulle åka på semester till Fillipinerna. Var det det som var den stora resan ? Eller syftade han på något annat ? Jag uppfattade det som att han inte hade tålt att jag kommit in på en sketen komvux utbildning och försökte provocera mig.  Han skrev senare till vår pappa att han försökt och velat väcka mig. Vad han nu menade med det ? Jag hörde sedan av mig ordentligt till honom på telefon och epost I slutet av 90 talet och början av 2000 talet. Vilket han tog avstånd ifrån och anklagade mig för att ha gjort. 1999 var det tror jag om jag minns korrekt kom han och vår pappa hem till mig när jag på den tiden bodde I Uppsala och de ställde mig till svars för dessa telefonsamtal och att jag kallat Lars för familjens svarta får 18 år tidigare. Vilket mest var ett löjligt skämt på den tiden. Vi träffades hemma hos mig och sedan gick vi ut på en mat restaurang och åt mat som vår pappa bjöd på. Vid det tillfället sa Lars åt mig “Familjens svarta får” , en 18 år senare sa han hämndlystet likadan mening tillbaka men till mig som om jag skulle straffas för något han gått och burit på länge. En man bakom disk I restaraung sa “Ja det var det där med det svarta fåret”. Vad han nu menade med det ? Han måste ha känt till vad som hänt mellan mig och min bror en 18 år tidigare. 2003 började sedan andra anklagelser mot mig att ramla in till mig signerade från en Karin Österdal på fastighetsbolag ÖBO. Det var en Helen Skyllberg som lämnat in klagomål på mig. Jag fick också andra klagomål framförda på mig 2003 från Arbetsförmedlingen. Sedan blev jag beskylld för en del 2004 av en som heter Morgan Henriksson som anklagade mig och pekade ut mig för att ha hoppat I en blomrabatt vid Karlslunds Herrgård. Fast jag inte gjort det. Jag har än idag ingen aning vad jag gjort dessa personer som oberoende av varann haft dessa anklagelser riktat mot mig som måltavla. 2007, 2008 och 2009 kom det ytterliggare klagomål och anklagelser på mig inlämnat till Arbetsförmedlingen och fastighetsbolag ÖBO och anmälning till Polis. Fiktionen I milan kunderas roman från 1976 hade blivit verklighet men en 30 år senare , men tvärtom med mig som den anklagade och anmälde till Polisen. Jag har helt klart blivit förtalad med påhittade omständigheter som inverkat på detta som hänt. Sedan gick det flera år och 2010 blev jag vräkt ifrån en bostad hos ÖBO av Polis, Kronofogde, Hyresnämnd  och fastighetsbolag och en hund jag hade omhändertogs och avlivades mot min vilja av Polisen med ytterliggare påhittade omständigheter. Jag bodde sedan 6 månader på en psykiatrisk avdelning då jag blivit hemlös vid vräkning. Sedan några år senare 2012 ansåg jag att jag hade något att bevisa. Nämeligen att jag inte var sån som min bror Lars och Jakob Sverker påstått I början av 90 talet. En person som inte hör av sig, blir anklagad för att bara tänka på sig själv och sin karriär,  och sitter och anger andra personer så att de blir anmälda och häktade av Polisen. Jag valde då att höra av mig till några av dem som fattat beslut och haft åsikter om mig. När de inte horde av sig först, skämtade jag något I ett practical joke med några av dem.  Vilket inte uppskattades. Det som jag blivit. Så jag valde att höra av mig till flera personer om varierande ämnen , dels till personer jag haft en kontakt med mig I det förflutna och de som haft anklagelser riktat mot mig för att ha en att skylla på. Av dessa personer var det 11 st som istället för att höra av sig till mig anmälde mig till Polisen. Och jag häktades och satt I fängelse I 4 månader. Sedan dömdes jag av Tingsrätten I Örebro för tre st brott mot dessa personer oberoende av varann. Nämndeman Therese Johansson bad om förlåtelse under förhandling. Varför I hela friden bad hon mig om förlåtelse ? Det var nu 2012 omvända förhålladnen fiktionen hade bliviti verklighet mot för 20 år innan, det var de som angett mig och jag satt häktad hos Polisen. En av de som anmälde mig till åtal och Polisen var min egen bror Lars. Omvända förhållanden hade inträffat, de som falskt och inbillat anklagat mig för att vara en som anmäler andra till åtal och Polisen hade nu själva blivit såna som anmäler andra. Jag har inte anmält en enda person till åtal och Polisen. Hur ska detta ärende och denna hämnd de utsatt mig för kunna rättfärdigas I Jesus Kristus namn ? Han som har räddat min själ. De skyllde på Jesus Kristus en gång I tiden för 2000 år sedan. Nazisterna i europa under 1930 och 40 tal skyllde på den europeiska judiska befolkningen, dels för att en del av dem ansåg att judar vara ansvariga för Att Jesus Kristus avrättades och dödades, men beskyllda för det en 2000 år försent och i en helt annan generation,  och 2/3 av den eurpoeiska judiska befolkningen utrotades mellan åren 1933 till 1945 i koncentrationsläger. Såhär i efterhand ter sig detta som helt absurt. Jag anser såhär i efterhand år 2016 att de nazisterna gjorde fel moraliskt och sanningsmässigt som skyllde det på dem flera generationer senare. Det är ur detta som hets mot folkgrupp uppkommit. Varför ska en del ha andra att skylla på såhär 2000 år senare ? Ett utraderande av 2000 år av utveckling ? Brister de I tro I något avseende de som hänvisar till lagen och anmäler andra ? Har detta med jantelagen att göra på något sätt ? Har detta med att en del människor, likt Don Quijote, söker årets syndabockar i fjolåret och det förflutna och orsaker till det i historien ? Kan man säga att jag gått i Jesus Kristus fotspår i.o.m det jag varit med om ? Finns det någon likhet med hans domstols mål och det jag varit med om ? Eller är det enbart skillnader och förändrad situation ? Jag bidar också min tid men inför en helt annan resa, resan I livet därefteråt som börjar den dagen jag går bort och dör. Jag oroar mig mycket för att andra människor ska använda sig av och ha mig att skylla på senare I tiden för något jag inte kan stå för. Det är därför jag är så nogrann med vad jag gör och säger. Det är mitt sätt att ta ett ansvar inför tillvarons mångtydighet och komplexitet och vikten av att tänka på andra människor också. Saker och ting är så mycket mer komplicerade än så, att det skulle räcka med att försätta mig I skuld och skylla på mig för historiens händelser efteråt I ett historiskt perspektiv.

2016-06-11

Taleptox

<+>

Om Taleptox

This is from Taleptox and some Oddified Writings / Uddafierade skrifter
Det här inlägget postades i Svenska, Uddafierade Skrifter - Essäer och Brev del II och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.