Om tolkning av skapelseberättelsen

Jag vill belysa nytt ljus på en gammal esoterisk företeelse. Eventuellt något andra redan funderat på? Jag har funderat en del på detta med den heliga skriftens – Bibelns – skapelseberättelse (Genesis i 1:a Moseboken). Hur är det möjligt att Gud kunde skapa det han gjorde på 7 dagar ? På den sjunde dagen vilade han. Och hur ska skapelseberättelsen tolkas och tydas ? Bokstavligt att jorden med himlavalv djur och människor skapades ur intet utan att det existerade före det som en del valt att tolka texten ?  Eller som en bildlig liknelse för hur våra språk och föreställningar OM världen och människor i den bildades och myntades av ett väsen som kallade sig Gud ? Och om skapelseberättelsen inte är sann ur en symbolisk bokstavlig betydelse – vad hände då istället för att Gud myntade och skapade en del av våra föreställningar och begrepp om världen ? Varifrån kommer våra föreställningar om världen och dess innehåll ? Dels från Gud som myntade och skapade delar av det. Vad är en skapelseberättelse ? Det är dels människors behov av att förklara och beskriva det som hänt och finns. Det var den tidens då det skrevs sätt att beskriva hur våra föreställningar om världen kom till i en bildlig liknelse. Sannolikt ett ämne och något som sysselsatt många människor genom historien ända sedan den delen av Bibeln skrevs och spreds till mer människor än innan. I vår tid som under andra halvan av 1900 talet och en bit in på 2000 talet som också kallats sekulariserad tid har ifrågasättandet av sanningshalt och trovärdighet i Guds ord, skapelseberättelsen och andra delar i Bibeln ökat för varje år som gått. I debatter på tv och i populärfakta litteratur har detta med relation mellan religion och vetenskap diskuterats. Det har till och med hävdats från en del med ateistiska referenser att Gud är död och inte behövs längre som fenomen. Jag tänker till exempel på professorn och författaren Richard Dawkins och de som delar hans uppfattning och tolkning av begreppet Gud och Bibeln. Han menar på att religiösa påbud och dogmer är föråldrade, och att det saknas vetenskapliga fakta och bevis för Guds existens. I dagens tillvaro är Gud immanent och transcendent. Men jag anser tvärtom att det en gång i tiden är möjligt att det fanns ett väsen som kallade sig Gud som är omskrivet i diverse texter inklusive den heliga skriften Bibeln, är bevis på att det är möjligt att det är sant att Gud funnits. Men jag anser att de som säger sig inte tro på skapelseberättelsen i bokstavlig betydelse misstar sig på och har missuppfattat hur den ska tolkas och tydas. Jag anser att den är en bildlig liknelse och metafor för hur orden, begrepp och våra föreställningar om världen kom till en gång i tiden innan de existerade som abstrakt kunskap och den är en allegori för hur man tror att föreställningar om världen skapades en gång i tiden av ett väsen som kallade sig Gud. Jag tror att vi – oavsett vad ateisterna hävdar för det är religionsfrihet och deras uppfattning bör respekteras den också – behöver Gud och skapelseberättelsens bildliga liknelse mer än någonsin i de tider som är nu. Den är en del av vår historia. Det är stärkande av de individuella och gemensamma drag oavsett etnisk eller kulturell härkomst vi människor bär på och har, och identitetsstärkande och bra att ha något att tro på med att tro att det en gång i tiden fanns ett väsen som kallade sig Gud som skapade en del begrepp, ord och föreställningar kring världsliga ämnen som senare blev nedtecknat dels i den text i Bibelns skapelseberättelse. Denna kortare essä och text om mina funderingar kring Gud och Skapelseberättelsen tog inte 7 dagar att skapa. Men så är jag inte Gud heller eller Jesus Kristus heller för den delen utan blott en skugga av dem. Och mig tog det 81 minuter att skriva och redigera denna esoteriska text med 667 ord om detta delikata och vackra ämne.

 

20181227

Taleptox

<+>

Om Taleptox

This is from Taleptox and some Oddified Writings / Uddafierade skrifter
Det här inlägget postades i Sedeilluminerande Noveller, Svenska och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.