Om minnet av händelser i våra samhällen

Idag den 27/1-2019 är det den internationella minnesdagen för förintelsen under 2:a världskriget. Och jag finner det värdemässigt gott att minnas det och skriva några rader om det. Det datum då ett av lägren i auschwitz-birkenau befriades 1945. Vilket är 74 år sedan. Jag föddes i början av 1963 och jag var inte ens född när detta hände. Ändå sitter jag här idag 56 år senare och funderar och skriver på detta intressanta ämne. Det har varit internationell minnesdag sedan 2005 deklarerat av FN. Det har senare i tider efteråt gjorts till ett brott att förneka och förringa förintelsen, som faller in under ett brott som kallas hets mot folkgrupp, och sedan 1948 är hets mot folkgrupp ett brott. I en del länder i Europa kan förnekelse av förintelsen leda till 10 års fängelse. En del personer som förespråkat förnekelse och förringande av förintelsen med något de valt att kalla för revisionism har ställts inför rätta och åtalats. Att utrotningen och förintelselägren funnits är ett fakta ingen längre kan förneka utan att ringakta sanningen. Det finns t.e.x en massa bevis i form av bilder, dokument  och vittnesmål. Men vad innebär det motsatta för oss människor och senare generationer som kommer att leva i våra samhällen i framtiden ? Ett antagande att detta verkligen hände och hur omfattande det ska ha varit ? Och vad kommer det att innebära om det för alltid kommer att bli ihågkommet ? Växer vår kollektiva skuld till detta till ett oförlåtligt begrepp ? Och varför förnekar en del människor att förintelsen och lägren har existerat ? Det bör finnas skäl och argument som de anför från de som förnekar detta om varför de gör det ? Är det tillåtet att forska i detta undrar jag idag år 2019 ? Eller när kommer historiker att kunna forska i detta utifrån frihetliga och sanningsmässiga förhållanden ? Det finns så mycket skrivet om detta redan idag. Det finns flera websidor och stiftelser som är dedikerade detta ämne. Något jag fastnade för som är en paradox och absurditet i detta är ett en före detta lägerfånge som hette Paul Rassinier som själv satt i koncentrationsläger mellan åren 1943-1945 anses vara den som grundade förnekelse av förintelsen!? Hur nu detta kan gå ihop ? Det ska han ha gjort på 1950 talet. Kan det verkligen vara sant ? Hur vet man att just han var upphovet till förintelse förnekelse ? Hur är det med alla de andra som levde mellan 1945 och 1950 och levde på med sina liv utan att hypotetiskt sett ägna holocaust en enda tanke ? Jag tänker på de som anför som argument om att det finns så mycket löst folk i dagens samhällen, såhär 74 år senare, som inte är intresserade av att fördjupa sig i förintelsen idag på 2000 talet i vardagliga samtal, för som en del anser de har fullt upp med sina liv, jobb, barnuppfostran etc  !? Hur mycket klarar vi människor av att bära på i våra minnen ? Och när brister en människas förstånd och det inre bryter samman inför all den mängd med kollektiva minnen som vi bär på om från våra liv, historien och våra samhällen ? Hur gör vi och beter oss t.ex. inför människor som blir kränkta och tycker de blir ofredade och påstår att de inte vill leva med en sånn skuld när ett sånt här ämne tas upp 74 år senare på 2000 talet ? Jag ställer en del kniviga komplicerade frågor om detta ämne och de är inte helt enkla att besvara. Tvärtom är det bra att de är komplexa och svåra att besvara. Denna kortare skrivelse om detta svåra och komplicerade ämne med händelser som berör minnen från våra samhällen, som berör en betydelsefull tidsperiod i vår gemensamma europeiska historia, tog mig ungefär 1,5 timme att skriva. Och jag använde ungefär 655 st ord.

 

20190129

Taleptox

<+>

Om Taleptox

This is from Taleptox and some Oddified Writings / Uddafierade skrifter
Det här inlägget postades i Sedeilluminerande Noveller, Svenska och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.