Konstruktiv kritik av ett kritiskt omdöme

Mitt liv har blivit till ett skämt. Vad för värde har ett sånt påstående år 2019 ? Det kan ha varit någon gång det år när jag fyllde 24 år 1987 sa en kvinna som heter elisabet till mig ”Efter att du fått läsa lite böcker tror jag du kommer att bli farlig”. Jag vill inte själv påstå att jag läst böcker för att ha ambitionen att bli farlig. Jag är inte den som längtar efter att bli farlig eller en äventyrare. En del böcker hade jag redan läst under skoltiden innan jag fyllde 20 år. Men de flesta böcker har jag läst under 90 talet. Jag är en kulturhistoriskt intresserad humanist. Tron på att läsa böcker kan vara undergörande och leda till ökade kunskaper och medvetenhet är en del av vår kultur. Men det finns andra sidor av detta med böcker också. En sida som tecknar en negativ syn på människor som läser böcker. I vår tid är det den enskilde individens egenskaper som är avgörande för en del människor hur de uppfattar och värderar i sina åsikter om den personen. En människa med problem räknar en del människor som något negativt. Oavsett om den enskilde individens egenskaper är relativa eller mångtydiga. En person och kvinna som hette Irén Henriksson som påstods jobba på Arbetsförmedlingen sa förtroligt till mig 2003 ”Du verkar vara en person med problem”. Det var hennes värdereferens för sin bedömning. I vad för yttre källa hämtade hon sin referens för sitt påstående eller rörde det sig enbart om en i hennes eget huvud myntad inbillan ? Det finns människor som längtar efter entydighet och vanlighet som en värdefull egenskap i en annan människa. De kommer sannolikt att bli besvikna på sin egen uppfattning i slutänden. För 20 år sedan var det någon som skrivit ungefär något i stil med i ett kollegieblock som låg på ett skrivbord på en arbetsplats i kommun ”Skyll inte på organisationen – skyll på den enskilde individen”.  En kvinna som hette Mari Gulliksson som jag var kollega med då på den arbetsplatsen påstod att de bara anställt mig för att ha någon att skylla på. Idag är hon om hon inte gått bort sannolikt pensionär. Har hon glömt vad som hände för en 20 år sedan ?  3 år senare var det en läkare som hette Bo Stenström som sa att han inte ville skriva på ett intyg för mig om ett synfel, som han uttryckte det att det var så vanligt att ha astigmatism, och han sa åt mig att ”Du skyller ifrån dig”. Är det möjligt att kritisera ett kritiskt omdöme likadant tillbaka ? Är det möjligt att komma med konstruktiv kritik av ett kritiskt omdöme ? Utan att själv göra likadant tillbaka ?  En person som hette Jakob Sverker påstod en gång i tiden i början av 90 talet att jag var som en litterär figur ifrån en bok. Samtidigt hävdade den personen att det rör sig om ”Ett förutsättninglöst ifrågasättande av förutsättningarna”. Går det att kritisera ett förutsättninglöst ifrågasättande av förutsättningarna ? Vad blir det kvar i en tillvaro som saknar förutsättningar ? Det är mycket frågetecken för mig i de resonemang i det förflutna i de omdömen som jag erfaret t.e.x i de bedömningar som andra människor gjort av mig utan att känna mig särskilt bra har det gjorts omdömen som helt saknar verklighetsförankring. En kvinna som hette Anne Jansson frågade mig på 90 talet någon gång ”Hur gör du för att klara av alla provokationer du utsätts för ?”. En del människor har fördomar i sina omdömen de saknar annat belägg för än att vara hämtade ifrån böckernas värld.  Bedömningar som dels är komna ifrån böckernas värld!?  Jag har blivit utpekad för att vara som en litterär figur ifrån en bok. En Jaromil, en Josef K , en Raskolnikov, en Don Quijote etc ….. Är det olagligt att peka ut en människa för att vara som en litterär figur ifrån en bok ? Vad kommer först – kunskapen i en bok eller verkligheten den beskriver ? Jag blev också vid något tillfälle anklagad för att inte veta hur jag skulle använda mig av litteraturen jag läst!? Det finns människor som hämtar sina ideal, referenser och värderingar  för bedömningar av andra människor från böckernas värld. En svårighet att skilja på sina fantasier och verkligheten? Är det som Don Quijiote ungefär gjorde som förläste sig på riddarromaner i romanen med samma namn skriven 1605 av Cervantes. Kommer inte alla åsikter till syvende och sist ifrån logos eller hämtade från det skrivna ordet ? Eller finns det människor som är undantagna det deviset ? Vi människor är mångtydiga till vår karaktär. Vore det inte malplacerat att påstå att det är referenser från romanen Don Quijote som ännu är grund för hur vi människor bedömer, värderar och refererar varann ? Är det malplacerat att peka ut en människa för att ägna sig åt Don Quijoteri på 2000 talet ? Kan man ha en referens i böckernas värld utan att bli utpekad för att själv vara som en litterär figur ifrån en bok ?  Eller kan man säga att det finns en gnutta sanning i ett sånt omdöme att en människa liknar Don Quijote som förläst sig på böcker och har svårt att skilja på sina fantasier och verkligheten i dag i vår tid ? Är inte det att göra likadant som Don Quijote gjorde i romanen och pekat ut en människa för att göra som Don Quijote gjorde att ha förläst sig på böcker ? Författaren Milan Kundera skrev i sin essä romankonsten 1988 att Don Quijote i hans tolkning av den var en roman som utforskade vad äventyret var. Cervantes skrev i sitt förord till Don Quijote att han skrev romanen för att kritisera de romaner som på den tiden kallades riddarromaner för att vara ytliga. Vore det inte en anakronism att tro att det finns de som beter sig som Don Quijote gjorde i början av 1600 talet fast nu idag en bit in på 2000 talet ? Är då en anakronism något som är negativt eller positivt ur ett kritiskt perspektiv som bedömer en kritik av en människa? Är vi smått galna som Don Quijote blivit ansedd att ha varit i en bok lite grann var och en av oss som ger oss på att utföra bedömningar av andra människor utan att ha mer grundläggande kännedom om en annan människa med referens i litteraturens mångtydiga domän och ämnesområde ? Men en 400 år försent ? Detta ämnesområde är inte helt enkelt att bedöma utan snarare komplicerat vilket jag tycker är bra. Att det är komplicerat i sin förmåga att inverka på människors omdömen och bedömningar. Verkligheten är mer komplicerad än vi kan vid en första anblick tro.

20190506

Taleptox

<+>